Mitä on onnellisuus?

Moikka taas!
Tämän päivän aiheena on onnellisuus. Mitä se tarkoittaa? Miltä se tuntuu? Miten voin tuntea oloni onneliseksi? Tässä on minun tarinani!

En muista koskaan tunteneeni itseäni näin onnelliseksi. Luulin aikaisemmin, että olen onnellinen kun saavutan tätä ja tuota, kun olen hyvä tässä tai tuossa. "Ehkä olen onnellinen joskus tulevaisuudessa..."

MUTTA, onnellisuuden ei tarvitse olla kiinni näistä asiosta. Miksi et salli itsesi olla onnellinen nyt? Mikä estää sinua? Onko ne pahat ja stressaavat ajatukset? Työkiireet?

Itse teen paljon ajattelutyötä vapaa-ajallani, koulussa ja terapiassa. Stressaan kauheasti koulumenestyksestä ja erilaisista kiireistä. Terapeuttini jäi lomalle kesäkuun lopusta ja olin siitäkin ylimääräisen kuormittunut, koska en osannut yhtään sanoa, että miten pärjäisin ilman häntä.

Todellisuudessa pärjään ihan hyvin. Kyse ei ollut kuin viiden viikon lomasta. HETKINEN?! LOMASTA?!

Siinä kohtaa tajusin että minunkin pitäisi pitää huolivapaata lomaa. Miksi miettiä samoja oravanpyörän koukeroita kuukaudesta toiseen, jos ihminen jolle ne puran on itsekkin lomalla?
Miksi en saisi vaan hyppiä ja maata ruohikolla auringonpaisteessa ja pitää hauskaa?

                                  Ajatuskuva, mikä tekee sinut onnelliseksi?
                  Kuvaaja ja muokkaaja, Katja Lintu

Siksi siis päätin, että aion todellakin tehdä niin. Pidän kaiken stressin ja negatiivisen ajattelun minimissä  ja keskityn elämään hetkessä. "Mitäs kivaa keksisin tänään? Ulkonakin paistaa aurinko!"

Pian huomasin, että tunsin pientä onnellisuutta. Arjen ajatukset ja murheet olivat poissa ja sain nauttia täysillä omasta olostani ilman huolenhäivää! Opin nauttimaan pienistä iloista, kuten jäppilä picnikin live musiikista, liikunnasta, jäätelöstä kuumana kesäpäivänä tai kirjasta riippukeinussa. Kesäloma on todellakin ihana asia!

Miltä se siis tuntuu? Miten voin tuntea itseni onneliseksi?
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jokainen tuntee sen omalla tavallaan. Kukaan ei voi sanella sinulle mikä tekee sinut onnelliseksi, vain sinä itse voit löytää ja huomata sen tunteen. Ja kuten aikaisemmin sanoin, ainakaan minun onnellisuuteni ei tullut omista saavutuksistani, ne enemmän tekivät minut iloiseksi ja ylpeäksi itsestäni, mutta minulle onnellisuus on arjen pieniä asioita  joista pystyn nauttimaan ilman murheita ja stressiä.

Toivottavasti tekin pystytte pitämään "huolivapaata" lomaa :)!

Rakkaudella, Sinttumariaminttu

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Osmon Superhölkkä, 3-sija!

Miten selviän koeviikoista?

Minun tarinani seksuaalisuuteni löytämisestä