Luciat 2017

Olen aina tykännyt laulaa. Pienenä joskus jopa haaveilin esiintymisestä. Jo ensimäisellä luokalla pääsin kuoroon. Silloin vielä pelkäsin yksin esiintymistä. Koulussakin aina lauloin ääni korkealta vikisten yksin laulukokeissa opettajalle. Minua pelotti niin paljon, ettei opettaja pitäisi laulustani.

Kuorossa kuitenkin pääsin harjoittelemaan esiintymistäni. Aloin tykkäämään ja nauttimaan esiintymisestä. Suorastaan rakastuin siihen, kun sain hetken olla huomion keskipiste ja ihmiset nauttivat laulustani.

Vähän vanhempana olin muutamassa näytelmässä ja musikaalissakin mukana. Rakastin näyttelemistä yhtä paljon kuin laulamistanikin. Olen ollut muutaman vuoden verran myös laulutunneilla ja sitä kautta myös laulellut erilaisissa tapahtumissa.

Olen ollut kaksi vuotta mukana Pieksämäen Lucioissa. Aikaisemmin airueessa ja tänä vuonna (kolmas vuosi) Lucia-neitona. Rakastuin jo ensimäisenä vuonna Lucioiden tuomaan sanomaan. Valon tuominen ihmisten elämään tänä kylmänä ja pimeänä vuodenaikana on ollut todella ihanaa.  Saan laulaa siitä, mitä osaan eniten: tuoda valoa ja iloa ihmisten elämään.
Kuvan ottanut: Jaana Virtanen (Pieksämäen Lehti)
Veturitorilla 9.12.2017


Halusin aikoinaan mukaan Lucia hommiin varmaan vain kokemuksen takia, mutta kun minulle selvisi mitä kaikkea Luciat oikeasti merkitsee, ihastuin ideaan. Minulla itselläni on rankka tarina takanani, mutta olen pystynyt silti käsittelemään sen ja pääsemään elämässäni eteenpäin. Tärkein asia, minkä olen halunnut tuoda ihmisille, on se, että elämässä voi tapahtua pahoja asioita, mutta kaikesta voi ja pääseekin yli aikanaan. Joskus asiat eivät enää ole niin pahasti. Joskus se on ohi. Sinulla on toivoa.

Tätä minä haluan ihmisille sanoa. SINULLA on toivoa. SINULLA on arvoa. Onneksi olen saanut lucioissa nähdä, kuinka ihmisten silmiin syttyy valo. Kun halu elää saa aivan uuden merkityksen. Varsinkin vanhuskodeissa ja vankilassa käydessä tulen todella iloiseksi jo pelkästään siitä, kun he laulavat mukana ja hymyilevät. Jotkut jopa itkevät onnesta.


Lucioista on alkanut muodostumaan minulle perinne. Vaikka joskus jäisinkin pois lauluryhmästä aion jatkaa ilon ja valon tuomista. Vaikka sitten laulamalla jossakin muualla.

Olemme vielä esiintymässä ristikiven kirkolla partaharjussa (Pieksämäellä) 14.12.2017 klo 18!

Iloa ja valoa elämääsi!

-Sinttumariaminttu


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Osmon Superhölkkä, 3-sija!

Minun tarinani seksuaalisuuteni löytämisestä

Tuhkasta nousi Mansikkatyttö