Miten selviän talven pimeydestä?

Talvi on monelle ihmiselle kaikista raskin vuodenaika. Aamulla kun lähtee töihin on pimeää, ja kun pääsee töistä on pimeää. Aurinkoa ei oikeen näy missään ja unentarve kasaantuu kuormittamaan aivoja.

Viime talvi oli itselleni todella kiireistä aikaa. Menin aamulla kouluun, koulusta harkkoihin, sieltä kotiin syömään, läksyt ja nukkumaan. Päivistäni puuttui itselleni pakollinen lepo ja yksinolo. Harrastukset alkoivat tuntumaan enemmän työltä ja pakkopullalta kuin kivalta ja voimaa antavalta. Silloin en osannut vielä kunnolla arvioida omaa jaksamistani, vaan menin eteenpäin kuin höyryveturi joka odottaa rikkoutumista.

Tänä talvena olen kuitenkin viisaampi. Kaikki pakolliset jutut on kirjattu kalenteriin ja uusia juttuja otetaan mukaan vasta kun olen varma jaksamisestani. Olen varannut kalenteriini aikaa myös itselleni, treeneilleni ja kirjoittamiselle. Muuten olisin "hyödyntänyt" niidenkin ajan muilla kivoilla, mutta raskaammilla jutuilla.

Koska olen oppinut omista virheistäni, halusin tuoda tänne näitä neuvoja muille talvikiitäjille ja muistuttaa, että kaikkien meidän voimat on rajalliset.

- Kuuntele paljon mielialaa nostavaa ja energistä musiikkia, josta sinulle tulee hyvämieli.
         Kyllä, tämä toimii ainakin minun kohdallani. Vaikka olo olisikin ihan maassa, saa tunnelmaa myös pääkopan sisällä nostettua helposti musiikilla. Kun on paljon asioita mitä pitäisi hoitaa, saan musiikista energiaa ja tehokkuutta. Lisäbonuksena on kiva saada hyvä mieli hyvästä mielestä ja asioiden sujuvuudesta oman tehokkuuteni takia.

- Jätä aikaa itsellesi ja läheisillesi.
      Talven pitäisi olla myös kaiken kiireiden keskellä rauhallista ja mukavaa aikaa. Liika kylillä juoksu ei tuo itsellesi tai läheisillesi kovin rauhallista tunnetta. Jos et pysty muuten olemaan aloillasi, olisi hyvä ottaa sama kikka käyttöön kuin minulla, eli kynä ja kalenteri käteen ja vapaa-aikaa järjestämään!

 - Tee asiota mistä pidät ja mitkä tekee SINUT onnelliseksi.
       Niinkuin olen jo omalla kohdallani teille kertonut, liika juokseminen teki mukavistakin asioista vain voimaa vieviä ja pakkopullaa. Kun muiden ihmisten miellyttäminen ja hyväolo menee kaiken edelle, oma onnellisuus alkaa katoamaan. Siksi on hyvä tehdä myös juttuja jotka tekevät onnelliseksi sinut, eikä sinun tarvitse välittää muiden mielipiteistä. Esimerkiksi hiljentyminen jonkin kivan kirjan kanssa peitonalle on todella rentouttavaa!

- Säännöllinen rytmi on kaiken A ja O.
        Olen kokeillut nyt parinviikon ajan arki nukkumaanmenoaikaa myös viikonloppuisin. Olen alkanut huomioimaan omaa unentarvettani ja järjestänyt aikaa myös nukkumiseen. Säännöllinen rytmi ympäri viikon on nostanut omaa jaksamista arjessa. Samoin säännöllinen ruokarytmi ja riittävä ruuan saanti vaikuttaa jaksamiseeni. Kun pidän nämä asiat kunnossa oloni pysyy koko päivän energisenä.

Toivottavasti tästä oli apua teille kanssa talvikiitäjille! Jos sinulla on omia keinoja selvitä talven pimeistä tunneista, laita ihmeessä kommenttia! ;)

Hyvää joulunodotusta!

-Sinttumariaminttu

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Osmon Superhölkkä, 3-sija!

Miten selviän koeviikoista?

Minun tarinani seksuaalisuuteni löytämisestä