Koulutehtäviä

 Someohjelmat ja niiden hyödyntäminen


Tik Tok

Tik Tok on erityisesti nuorten käytössä suosiuttu videoiden teko ja julkaisu appi. Siellä käyttäjät tekevät erilaisia videoita ja koittavat saada niille mahdollisimman paljon katsojia. Osa käyttäjistä luon tilin vain katsoakseen toisten tekemiä luomuksia ja osa katsomisen lisäksi myös tekee ja julkaisee videoita säännöllisesti/ tekee oman elantonsa videoilla. 1000 seuraajan rajapyykin jälkeen voi käyttäjä alkaa tekemään myös live videoita, missä voi keskustella toisten käyttäjien kanssa. Liven aikana muut käyttäjät voivat antaa videoiden tekijälle tik tokin sisäisiä lahjoja, joiden arvo on noin. 60sentistä eteenpäin. 

Tik Tok on hyvä paikka laittaa käyttäjille kohdennettuja mainoksia. Tik tokin alkorytmi skannaa jatkuvasti mistä käyttäjä tykkää ja mistä ei. Lisäksi jo nyt osa yrittäjistä (esim kynsiteknikoista) näyttää siellä osaamistaan, miten tekee kynsiään samalla kertoen mielenkiintoista tarinaa, esimerkiksi asiakas kokemusksista. Tällä tavalla yrittäjä saa itselleen lisää näkyvyyttä ja sitä kautta lisää asiakkaita. Lisäksi ihmiset jotka ovat saaneet osakseen huomattavan määrän katsojia, tekevät myös yhteistyö videoita, missä kertoo jollain tavalla kyseisestä tuotteesta tai palvelusta. Siitä on  hyötyä niin videontekijälle kuin tuotteen tai palvelun tuottajalle.

Facebook

Facebook on 2004 perustettu, aikaisemmin vain yliopisto opiskelijoille tarkoitettu viestintä palvelu, mikä on nykyään levinnyt osaksi METAa. Facebookissa käyttäjät voivat lisätä ihmisiä kavereikseen ja postata heille asioita ja kuvia esim. omasta elämästään. Facebookissa on myös mahdollista pitää livejä, luoda yritys sivuja, mainoksia, pelata pelejä sekä perustaa ryhmiä, mihin muut käyttäjät voivat liittyä.

Facebookin suosio on alkanut laantua, kun tilalle on tullut, etenkin nuorille suositumpia ja monipuolisempia appeja. Facebookki on kuitenkin edelleen hyvä sivusto luoda yritys sivu, jossa voi jakaa oman yrityksen asioita, kuten kamppanjoita tai esim. tilannepäivitystä vapautuvista ajoista. Facebookissa on kuitenkin tosi hankala saada näkyvyyttä ilman maksullista facebookin omaa mainontaa. Kuitenkin myös omilla kamppaljoilla voi saada aikamoisen näkyvyyden, mutta se tarvitsee aina jo valmiiksi jonkinlaisen seuraajakunnan, että niin tapahtuisi.

Instagram

Instagram on osa METAa. Instagram on kuvapalvelu, johon käyttäjät voivat ladata omia kuviaan muiden nähtäväksi, tykättäväksi ja kommentoitavaksi. Instagramissa on myös tarina ominaisuus, mihin käyttäjä voi ladata kuvia tai videoita ja ne näkyvät käyttäjän tilillä vain 24h. Niinkuin tik tokissa, instagramissa voi pitää myös liveä, mutta mahdollisuutta lahjoihin ei ole. 

Instagram toimii yrityksille aika samallatavalla kuin Tik Tok. Yritys/yrittäjä voi jakaa omia tuotoksiaan, tuotteitaan ja palveluitaan kuvina tai videoina muille palvelunkäyttäjille. Lisäksi yritys/yrittäjä voi tehdä yhteistöitä muiden käyttäjien kanssa ja saada katsojakuntaa ja näkyvyyttä ns. toisen käyttäjän kautta. Mainonnassa itsesään on samanlainen ongelma kuin facebookissa, että jos ei ole valmiiksi seuraaja kuntaa, on hankala nostaa omaa näkyvyyttä yksin. Instagramissa voi oikealla rahalla ostaa itselleen lisää näkyvyyttä, mutta se tulee varsinkin pien yrittäjille todella kalliiksi.

Some voi olla yrittäjille ja yrityksille erittäin hyödyllinen työkalu ja keino saada lisää näkyvyyttä, mutta niinkuin jokaisessa asiassa, tenkin pienyrittäjille ja vasta yrityksen aloittaneille se voi olla vaikeaa. Lisäksi somessa on paljon ihmisiä, jotka haluavat tietoisesti sabotoida toisten asioita ja yrityksiä. Jokaiseen palveluun kuka tahansa käyttäjä voi käydä kommentoimassa julkiseen sivustoon mitä vain, ja jokaisessa paikassa apin oma tekninen valvonta on suhteellisen heikkoa, tai perusteet puuttumiseen ovat liian vähäiset. Sen takia, jos jokin vasta aloittanut yritys saa yhdenkin huonon kommentin, voi koko sivusto kaatua, koska kukaan ei halua ottaa tuotteita tai palveluja vastaan, jos sillä ei ole valmiiksi yhtään suosiota. 


Iso organisaatio: Pakkasmarja oy (liikevaihto 24 miljoonaa)

Blogi, verkkosivu,  youtube, facebook ja instagram.  Blogia käytetään pääasiassa reseptien tekemiseen, mitä yrityksen omat työntekijät ovat tehneet, youtubessa ne ovat tehty videolle. Facebook toimii lähinnä vaan mainonta alustana, samoin instagram.

 Somenkäytössä on mielestäni onnistuttu kohtalaisesti. Sitä voisi kujitenkin parantaa vielä monella tapaa. Reseptien lisäksi voisi tehdä videoita esim. tuotteiden valmistuksesta, reitistä miten tuotteet päätyy kaupan hyllylle, mitä hyötyä on syödä nimenomaan suomalaisia pakastemarjoja. Lisäksi yhteistyöt esim. fitness ihmisten kanssa, joilla on jo valmiiksi paljon asiakaskuntaa, antaisi yritykselle mahtavan tason näkyvyyden. Isoin ongelma varmaan pakkasmarjalla on myös nimenomaan se, että asikkaat harvoin edes huomaavat marjoja ostaessaan, että ne ovat nimenomaan pakkasmarjan marjoja. Ihmisten tietoisuutta pitäis lisätä ja avartaa, ihan siitä asti, mitä hyötyä marjojen syönnistä on.

Keskikokoinen organisaatio: Suomen silmäproteesiklinikka

Tik tok, verkkosivu, facebook ja instagam. Kaikkia sometilejä käytetään lähinnä mainostukseen, Tik Tokissa myös yrittäjä näyttää miten silmäproteeseja tehdään, tarnoita asiakkaista sekä kauniita, valmiita silmäproteeseja. Ihmisten tietoisuus koko asiasta on noussut huomattavasti ja näkyvyys nousi hetkessä.

Somekäyttö on mielestäni TODELLA onnistunutta. En äkkiseltään todellakaan löydä parannettavaa. Yhteistöitä on hankala tehdä, koska kysessä on valmiiksi tuotteen saajilla arka tilanne, mutta yrittäjä on hoitanut hienosti niin, tietoa, taidetta ja näkyvyyttä omalle yritykselleen. Yrittäjä tekee myös live videoita ja muutamia varainkeruu kamppanjoita, mihin ihmiset voivat halutessaan liittyä. 

Pienikokoinen organisaatio: TMi Annika Kainulainen (mysticcrownailart)

Facebook ja instagram. Molempia tilejä käytetään mainontaa ja mahdollisten asiakkaiden saamiseen.

Somekäytössä on erittäin paljon parannettavaa. Kuvien laatu voisi olla paljon parempi ja postauksiin voisi käyttää todella paljon enemmän aikaa ja vaivaa. Kuten olen aikaisemmin maininnut, vasta aloittanut yrittäjä tai pienyrittäjän on hankala saada näkyvyyttä. Näkyvyys vaatisi sen, että yrittäjä tekisi jotain, mikä saisi juuri hänen yrityksensä erottumaan joukosta. Tik Tok olisi  juuri tähän erittäin loistava. Ihmiset rakastavat katsoa videoita, kun yrittäjä tekee tekokynsiä asiakkaalle tai esim. mallikädelle. Siihen lisäksi huumoria jne. ja tik tokki lähtisi nousuun ja sitä kautta myös muukin. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Osmon Superhölkkä, 3-sija!

Miten selviän koeviikoista?

#Metoochallenge